nl

+31 (0)53 711 34 90

+32 (0)11 98 84 45

  info@tlbesparen.nl

Whatsapp

X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Wat komt er allemaal kijken bij de aanschaf van noodverlichting?

Bent u eigenaar van een bedrijf en maakt u gebruik van een functionele ruimte zoals een kantoor? Dan bent u verplicht noodverlichting aan te schaffen binnen uw bedrijf. Dit staat beschreven in de Arbowet welke  sinds 2012 van kracht is.

Het is belangrijk voor de veiligheid van de mensen dat de noodverlichting vakkundig en volgens de juiste normen wordt gemonteerd. Als werkgever bent u namelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van uw werknemers.
 

Waar dient noodverlichting te hangen?


De plaats waar noodverlichting dient te hangen is afhankelijk van diverse factoren en is zonder tekening van de situatie niet precies in te schatten. Om te voldoen aan de wetgeving omtrent de noodverlichting is het daarom belangrijk u goed te laten adviseren door een expert.
 

Welke soorten noodverlichting zijn er?


Onder het begrip “noodverlichting” zijn er 4 soorten te onderscheiden namelijk:
  • Vluchtwegverlichting;
  • Vluchtwegaanduiding;
  • Anti- paniekverlichting;
  • Werkplekken met verhoogd risico.

Vluchtwegverlichting
Deze brand alleen in geval van stroomstoring. Het armatuur brand normaal gesproken dus nooit en heeft dus in principe geen stroomkosten. Het armatuur is voorzien van een accu en verbruikt alleen bij het opladen (via de automatische oplader) een klein wattage aan stroom.

Vluchtwegaanduiding
Deze verlichting vind u bij de in en uitgangen van het pand. De armaturen dienen permanent te branden en dienen bij elke in of uitgang van uw bedrijf gemonteerd te worden. Deze armaturen zijn tegenwoordig allemaal in LED uitgevoerd en hebben dus een minimaal stroomverbruik.

Anti- paniekverlichting
Anti- paniek is vaak te vinden in grotere ruimtes waar mensen samenkomen zoals een vergaderzaal.
Anti-paniekverlichting is pas verplicht wanneer ruimtes groter zijn dan 60 m2. De antipaniekverlichting brand alleen in een geval van een stroomstoring.

Werkplekken met verhoogd risico
In deze situatie is er geen sprake van een specifiek armatuur en is het belangrijk dat het armatuur voldoende licht geeft. Zo moet er in de ruimte sprake zijn van minimaal 15 lux (wettelijk verplicht) en dient er minimaal 10% van de  verlichtingssterkte aanwezig te zijn bij een noodsituatie.
Een voorbeeld van een werkplek met verhoogd risico is een werkplaats met zaagmachines e.d.

 

Noodverlichting en onderhoud


Bij de aanschaf van noodverlichting komt onderhoud kijken. Noodverlichting dient namelijk ten allen tijde te werken om de veiligheid van uw werknemers te waarborgen. Zo kan u  een onderhoudscontract afsluiten om de werking ten allen tijde te garanderen. Hierin wordt de verlichting uitgebreid geïnspecteerd en getest zodat u zeker bent van een goed werkend noodverlichtingssysteem.
 

TL Besparen BV levert noodverlichting en geeft advies


Heeft u vragen of bent u benieuwd naar de mogelijkheden van noodverlichting binnen uw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en laat u adviseren door onze experts. Een afspraak met een adviseur is volledig vrijblijvend en geeft u waardevolle informatie.




 

  Sander Bos         Reacties (0)

Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Meer reacties
Wij maken gebruik van cookies om u de meest waardevolle en optimale ervaring te geven in de webshop. We slaan geen persoonlijke gegevens op.